Start nu met adverteren op Amazon.nl met de lancering van Amazon Advertising in Nederland!

Nieuwe kansen voor verkopers en bedrijven om producten onder de aandacht te brengen van de Nederlandse consument.

Auteur:
Laurens Strijker

Leestijd:
6 minuten

Datum:
January 11, 2021

Categorie:
Nieuws

Auteur: Laurens Strijker

Leestijd: 6 minuten

Datum: January 11, 2021

Categorie:  Nieuws

Amazon start in Nederland met adverteren! Door deze launch is het mogelijk om de verschillende vormen van online advertising, die Amazon al langer aanbiedt in landen als Frankrijk en Duitsland, ook in te zetten voor de Nederlandse tak van Amazon. Door deze ontwikkeling ontstaan er nieuwe kansen voor verkopers en bedrijven om producten op Amazon.nl onder de aandacht van Nederlandse consumenten te brengen.

Wij zijn in ieder geval super enthousiast en zien dit als een super grote kans voor onze klanten die actief zijn op Amazon Nederland. Maar wat is Amazon advertising precies? Welke verschillende mogelijkheden zijn er? En welke kansen biedt het adverteren op Amazon Nederland jouw bedrijf? In dit artikel leggen wij je alles hierover uit!

Online advertising door middel van Amazon Advertising

Amazon advertising is het advertentieplatform van Amazon en is vergelijkbaar met hoe Google Ads werkt: wanneer je een product zoekt via Amazon, zoals bijvoorbeeld een koekenpan, dan zullen de resultaten van deze producten verschijnen, op deze pagina zijn echter ook betaalde advertenties aanwezig en worden op die manier producten getoond van adverteerders.

Wanneer je als verkoper op Amazon dus meer zichtbaarheid van je producten op Amazon wilt krijgen, kun je voor deze posities betalen door te bieden op specifieke zoekwoorden. Je kunt het advertentieplatform van Amazon dus zien als de Amazon-versie van Google AdWords. Het adverteren via Amazon kan via verschillende manieren, de drie bekendste mogelijkheden hierin zijn: amazon sponsored brands, sponsored products en sponsored display. Het adverteren via Amazon was voorheen al mogelijk in verschillende landen binnen Europa. Voor verschillende klanten van ons hebben we al veel succesvolle campagnes opgezet in deze landen, om op die manier de omzet via Amazon te verhogen.

In dit blog leggen we je alles uit over de verschillende manieren van adverteren via Amazon, hoe het werkt en wanneer je deze manieren van adverteren het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf. Nu het adverteren ook in Nederland mogelijk is, is dit hét moment om na te denken over hoe het verkopen via Amazon ook voor jouw bedrijf een kans kan zijn.

Wat zijn Amazon sponsored products?

Een van de meest gebruikte manieren van adverteren op Amazon is het inzetten van zogeheten sponsored products ads. Sponsored products op Amazon geeft jou als verkoper de mogelijkheid om producten te promoten om op die manier meer aandacht en verkopen te realiseren. Deze advertenties worden getoond op drie verschillende plekken op de productpagina’s van Amazon. Door middel van een cost per click die betaald wordt aan Amazon worden producten weergegeven op de belangrijkste posities van de productpagina. Amazon PPC biedt op deze manier dus de mogelijkheid om jouw product in bijvoorbeeld de top-search-results te krijgen.

Door relevante zoektermen (search terms) te onderzoeken, die jouw doelgroep gebruikt in hun zoektocht naar het perfecte product, is het mogelijk om jouw producten meer aandacht te geven. Dit kan door heel specifiek op een bepaald zoekwoord te richten, zogeheten ‘exact-match’. Of juist veel publiek af te vangen met meer algemene zoekwoorden.

Doordat sponsored products op vrijwel elke pagina binnen Amazon een prominente plek heeft, is het bereik en de conversie vaak structureel hoger dan binnen de organische resultaten. De kosten van adverteren via Amazon vallen mee, door de hoge kans op conversies en de gemiddeld lagere prijzen voor clicks maakt het adverteren via Amazon erg interessant.

Het inzetten van Amazon sponsored products biedt vooral extra mogelijkheden op het gebied van directe verkopen. Hierdoor is het enorm geschikt voor het genereren van extra verkopen voor bedrijven, maar biedt het minder waarde op het gebied van branding. Maar ook hiervoor zijn er met de komst van advertising naar Amazon Nederland nieuwe mogelijkheden gekomen.

image10

Voorbeeld van sponsored products op Amazon, te herkennen aan ‘Gesponsord’ onder het product.

Wat zijn Amazon sponsored brands ads?

Wanneer je graag je merk onder de aandacht wilt brengen, kun je nu ook gebruik maken van Amazon sponsored brands. Sponsored brands zijn advertenties waarbij je advertentie wordt weergegeven tijdens relevante zoekresultaten. In tegenstelling tot sponsored products heb je in deze advertentie echter de mogelijkheid om merklogo’s, eigen titels en meerdere producten te tonen. Via deze manier van adverteren kun je dus werken aan de bekendheid van jouw merk op Amazon en daarbuiten.

Het inzetten van Amazon Sponsored Brands kan jouw merk helpen bij het bekender worden onder potentiële klanten of het lanceren van een nieuwe product in de markt. Voor grotere merken biedt deze manier van adverteren kansen om hun merk te beschermen binnen Amazon en de top-of-mind positie bij consumenten te behouden. Het inzetten van Sponsored Brands is een interessante extra manier om voor een bredere inzet van je marketingbudget te gaan binnen Amazon en zo je resultaten te maximaliseren.

Wat zijn sponsored display ads?

Als we kijken naar de traditionele marketing funnel, dan is sponsored display ads het middelste onderdeel van de funnel tussen de twee voorgangers. Sponsored display ads bieden jou de mogelijkheid om display advertenties te tonen aan websitebezoekers van Amazon, die een bepaalde intentie vertonen op basis van hun gedrag op de website.

Op deze manier is het dus ook mogelijk om je advertenties te vertonen aan doelgroepen met een bepaalde interesse op basis van hun gedrag. Deze manier van adverteren kan dus erg interessant zijn om jouw product onder de aandacht te brengen van mensen die op zoek zijn naar vergelijkbare producten, producten van concurrenten of complementaire producten.

Daarnaast is het ook mogelijk om remarketing campagnes in te zetten zodat je consumenten opnieuw jouw product onder de aandacht kunt brengen, die al eerder een van jouw producten bekeken heeft. Zo bereik je jouw doelgroep vaker, wat kan resulteren in meer verkopen van jouw product.

Is jouw doel om zoveel mogelijk potentiële kopers jouw product onder de aandacht te brengen? Dan is deze vorm van advertising heel erg geschikt en een goede toevoeging op de eventuele andere vormen van adverteren die je al inzet.

Adverteren op Amazon Nederland is nu mogelijk, wat nu?

Met de lancering van Amazon Advertising in Nederland ontstaan er dus enorm veel nieuwe kansen en mogelijkheden om jouw producten onder de aandacht te brengen van potentiële klanten op Amazon.nl. Gedurende 2020 verdubbelde Amazon het bereik in de Nederlandse markt al tot 7.3 miljoen consumenten.

Het is dus interessant om te kijken welke van de nieuw gelanceerde mogelijkheden er zijn in de hard groeiende markt van Amazon in Nederland. Nu de mogelijkheid van adverteren daar nog eens bovenop komt, wordt Amazon een steeds belangrijker kanaal voor bedrijven om toe te voegen aan hun marketing mix.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf en adverteren op Amazon of heb je hulp hierbij nodig? Neem gerust contact met ons op!

Meer...